onsdag 28. juli 2010

Bacalao som sommermat


Det er ganske deilig når en kan gå og hente seg en klippfisk på låveveggen, legge den i bløt, og neste dag lage en stor gryte bacalao. Gryta var ingen stor hit hos storebror, men resten av familien syntes det er skikkelig godt! Når en samtidig kan koke rabarbragrøt til dessert kan det vel ikke bli bedre?


Jeg har fått oppskrift på bacalao fra en studievenninne som jeg bruker, men det finnes jo utallige varianter av denne gryta. Min oppskrift kommer her:

Klippfisk
Potet
Løk
Sølvløk
Sorte oliven
Grønne oliven
Olivenolje
Øl - Mack selvsagt!
Hakka tomat
Tomatpuré
Chili
Pepper

Jeg bruker ca like mye fisk som potet og løk tilsammen. De resterende ingrediensene slumper jeg på, tar det jeg har... Av denne gryta hadde vi middag to dager - da brukte jeg to bokser hakka tomater, en boks tomatpuré, en halv boks sølvløk - masse oliven - litt pepper og chili (prøvde meg med barnevennlig gryte). Jeg tok ca en halv liten ølboks - resten gikk til hjelpekokken (Mannen). Legger det lagvis i gryta, og begynner alltid med fisk i bunnen.  Lar det koke ca en time, rister på gryta litt innimellom for at det ikke skal sette seg i bunnen. Som tilbehør hadde vi foccacia. Er egentlig ikke en stor tilhenger av posemat - syntes egentlig ikke det tar så lang tid å bake fra bunnen av. Det verste er jo oppvasken, og den blir jo like stor uansett (Hysj! En hemmelighet: den er det oftest mannen som tar uansett... ) Men, etter å ha prøvd en pose med foccacia fra Møllerens kan jeg virkelig anbefale den. Har enda ikke funnet en oppskrift som er bedre!


Ser at bildene har ett veldig blåskjær - må vist øve litt mer på fotografering i sollys...

Ingen kommentarer: