onsdag 7. mars 2012

Fødselstanker

I morgen begynner jeg på uke 36 i graviditeten, og det er ikke rart at mer og mer av tankene omhandler den forestående fødselen. To forskjellige fødselsopplevelser har gjort at jeg er spent på hvordan denne kommer til å forløpe. Ved siste kontroll hos jordmor lå lillebabyen med hodet godt oppunder ribbeina mine - så det skal bli spennende på neste kontroll om hodet er plassert rett vei! Inne i magen er det mye aktivitet for tiden, så jeg tror ikke babyen har helt bestemt seg. Setefødsel eller keisersnitt  - tror jeg velger bort begge to jeg Ü. Det var ikke det jeg bestilte! Krysser fingre for en vanlig fødsel her på fødestua i Alta.

På nattbordet ligger denne boken;
Øyemor- fødselsfortellinger fra Sápmi
Gjennom fortellinger møter man kvinner som har født barn i Sápmi i løpet av de siste hundre årene. Kvinnene forteller om sine gleder og sorger, her er det hjemmefødsler, navnedrømmer, dåpstradisjoner, folketro og hvordan kulturen rammer inn menneskelige relasjoner.

Spennende å lese om fødsler i en annen tid. Spesielt det som omhandler tanken om at man ikke forbereder noe til fødselen fordi det kan bringe ulykke er ganske annerledes enn det vi gjør i dag.

Nå er familien snart på plass hjemme - vi skal på Badeland!

2 kommentarer:

Marits Hverdagsgleder sa...

Ingen fødsel er lik... krysser fingrene for at du får en god fødselsopplevelse :)

sa...

Lykke til og sats på en enkel fødsel og en fantastisk opplevelse :)
Ønsker deg en herlig helg ♥
Vil du vinne 4 nummer av BoligDrøm kan du prøve lykken inne hos meg nå :)
Klem Anette