onsdag 25. juli 2012

Grønnsaksproduksjon under midnattsola


I gårdagens innlegg nevnte jeg ett overfylt drivhus. Det er ikke et skikkelig drivhus, men et høybed med tak. Det heter noe så fint som Growcamp, og jeg så det første gangen på Grønn hverdag som har gått nå på NRK. Jeg tenkte med en gang at dette må være noe for oss nordboere!


I fjor ble grønnsakene produsert rett i blomsterkasser - og det gikk fint det også altså! Da var det reddiker, salat og ruccola som ble produsert. I år hadde jeg lyst til å øke produksjonen litt så da ble det investert i en Growcamp.


Det har vært et kjekt familieprosjekt helt fra starten av. Ungene og jeg monterte det sammen en lørdag formiddag (faktisk mens mannen la fliser på kjøkkenet - gjett om vi følte oss effektive!). Ungene var litt skuffet over at det ikke var dør inn i huset de bygde.


Inne i bedet har vi i år sådd baby leaf salat, ruccola, sukkererter, reddiker, gulrøtter og en del krydderplanter som basilikum, timian, dill og koriander.

 

Slik så det ut en uke før vi reiste på ferie, så nå etter flere uker borte skal det bli veldig spennende å se hvordan dette ser ut! Bilen er pakket og vi skal bruke dagen til å komme oss hjemover. Heldigvis ser vi familien snart igjen. Da skal vi møtes hjemme hos oss i Alta for å feire barnedåp. Det betyr også at det blir litt jobbing på meg neste dagene for å forberede hus og fryser på storinnrykk i neste uke. Legger vi på den planlagte treårsdagen på søndag er det nok å gjøre for a'mor sjøl de neste dagene....

Ingen kommentarer: