mandag 24. september 2012

Høstetid


I dag da jeg våknet (skal sies at det var ekstremt tidlig...) var det minusgrader ute. I dag var altså dagen å ta tak i uteprosjekter som må gjøres før vinteren kommer, blant annet høsting av det som fortsatt vokser i drivhuset. Av andre prosjekter som må gjøres er å tømme pottene med sommerblomster, sette ned blomsterløker (sa jeg at jeg hadde med 50 tulipanløker i bagasjen fra Oslo?) og rydde litt i bedene. 


Vi har høstet jevnt og trutt utover høsten fra drivhuset, men det ble en god haug med dill og persille som jeg skal forsøke å fryse ned, litt timian til tørking og en god bolle med salat som vi må spise de neste dagene. Ikke det verste vi kan ha liggende?


Jeg liker godt å fylle fryser og bod på høsten, men i år er vi litt seinere ute en vanligvis. Vi har ikke plukket tyttebær enda, og heller ikke laget krøkebærsaft. Mannen leste i dag i avisen om selvplukk av poteter så kanskje vi må gjøre det også? 


Vi får se hva vi rekker - det er nok det viktigste jeg har lært etter å ha fått tre barn (og ved å være i min tredje permisjon). Det er begrenset hvor mye en rekker, så en må heller glede seg over det en får til enn å stresse med det som ikke blir gjort. I dag har jeg avtalt med en god venninne at de kommer hit på helgebesøk til helga, så kanskje tyttebærtur kan være en fin aktivitet om været holder seg? 

Ingen kommentarer: