fredag 29. januar 2010

Kjole til lillemor

Marthe gjør ting hun ikke kan - men får det til likevel! Er det noe jeg ikke har gjort mye av er det å sy klær etter mønster. I boken Små kreasjoner til baby og dukken fant jeg ett mønster som så enkelt ut, og vips (med litt frustrasjon i stemmen) hadde lillemor ny kjole til sommeren. Stoffet er fra Stoff og stil.



Og hva gjemmer seg bak kjolen der den henger så fint? Det er bokhylla vår i stua - IKEAs Liatorp. Til nå har de to åpne hyllene der vært rotehyller, men nå har jeg funnet noe som kan stå der. Den utrolig fine neverboksen fikk vi i bryllupsgave.



I går etter middag hev jeg og storegutt oss rundt og bakte boller, mens far i huset og lillemor tok en hvil. Har ikke vært helt fornøyd med bolleoppskriften min, så jeg tenkte jeg skulle prøve en ny - og de ble kjempegode!

Verdens beste boller
200 g smør
7 dl melk
50 g gjær (søt fersk gjær)
2 dl sukker
2 ts kardemomme
1 ts bakepulver
ca 1 kg hvetemel

1. egg til pensling (kan sløyfes)





Smelt smøret, tilsett melk og varm blandingen til ca. 37 gr. Rør gjæren ut i litt av blandingen. Tilsett sukker, kardemomme og arbeid inn hvetemelet til en glatt, ikke for fast deig. Dekk til bollen og la den stå til heving på ett lunt sted til den har hevet til dobbel størrelse (40/50 min). Ha deigen på melet bakebord, del den opp til ca. 40 emner og form til glatte runde boller. Bruk så lite mel som mulig. La bollene etterheve i 30 min.

Pensle bollene med sammenpisket egg og stek de på 225 gr. i 12-15 minutter.

Oppskriften fant jeg her.

5 kommentarer:

Line A sa...

Ahh. for en søt kjole! Du er så flink! Akkurat sying er ikke min sterkeste egenskap.. så det overlater jeg til mamma. :D
Ha en fin helg! ;)

Hannes favoritter sa...

Du e kjempeflink!!!! Den blei utrolig fin!!! Vil heller kalle det "Marthe gjør ting hun absolutt kan!!!" God helg! Klem

(eddas) sa...

heisann..
så koselig at du vil bli med på min give away:)
Du fikk jo den kjolen bare godt til......oi den never boksen var kjempelekker:)
ha en koselig fedagskveld
goeKlemmer

InstatreffNorge sa...

Ååå såå søt kjole! ♥
Sånn vil jeg ha også, om vi får ei jente:) Hei forresten, og tusen takk for hyggelig hilsen:)
Legger meg til som følger av bloggen din, den var kjempefin:)

Stor klem

Johanne Brekkevold sa...

Nydelig kjole!! Har tenkt å sjekke ut om jeg finner noe fint- retro lignende stoff på stoff og stil.

Ellers skal jeg absolutt begynne å ta bilder med 50 mm til min kjære, etter å ha sett på dine bilder.
Har en Canon 1000D selv og bruker veldig ofte ekstern blitz.

Ha en god lørdag!